Молитва прилежного моления

Полное описание: Молитва прилежного моления специально для наших уважаемых читателей.

Молитвенник (7 стр.)

Апостол

Д., перед св. дверьми: Вонмем.

Чтец: И духови твоему.

Чтец читает: Прокимен.

Лик поет прокимен .

Чтец: К… (Римлянам, напр.) послания святаго Апостола Павла чтение; или: Соборнаго послания святаго Апостола… (Петра, напр.) чтение; или: Деяний Святых Апостол чтение.

Читается Апостол; по окончании:

Чт. И духови твоему.

Л. Аллилуиа (трижды, со стихами).

И диакон кадит св. Престол окрест, и алтарь весь (во время чтения Апостола).

Евангелие

Молитва перед Евангелием: Воссияй в сердцах наших, человеколюбче Владыко, Твоего богоразумия нетленный свет, и мысленныя наша отверзи очи во евангельских твоих разумений проповедание: вложи в нас и страх блаженных Твоих заповедей, да плотския похоти вся поправше, духовное жительство пройдем, вся, яже ко благоугождению Твоему, и мудрствующе и деюще. Ты бо еси просвещение душ и телес наших, Христе Боже, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Диакон, принимая от священника святое Евангелие, говорит:

Д. Благослови, владыко, благовестителя святаго Апостола и Евангелиста (имя).

Св. (благословляя его): Бог, молитвами святаго славнаго, всехвальнаго Апостола и Евангелиста (имя), да даст тебе глагол благовествующему силою многою, во исполнение Евангелия возлюбленнаго Сына Своего, Господа нашего Иисуса Христа.

и выходит из алтаря на амвон. Священник, стоя на горнем месте, произносит:

Св. Премудрость, прости, услышим святаго Евангелия. Мир всем.

Л. И духови твоему.

Д. От (имя) святаго Евангелия чтение.

Л. Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

По окончании св. Евангелия:

Л. Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Сугубая Ектения

Диакон, отдав священнику св. Евангелие:

Д. Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.

Л. Господи, помилуй.

Д. Господи, Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Л. Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Д. Еще молимся о Святейших Патриарсех Православных, и о Господине нашем Митрополите (или Архиепископе, или Епископе,) нашем (имя), и всей во Христе братии нашей.

Молитва прилежного моления

Господи Боже наш, прилежное сие моление приими от Твоих раб, и помилуй нас по множеству милости Твоея, и щедроты Твоя ниспосли на ны и на вся люди Твоя, чающия от Тебе богатыя милости.

Д Еще молимся о предержащих властех наших и всем воинстве.

Д. Еще молимся о братиях наших, священницех, священномонасех, и всем во Христе братстве нашем.

Д. Еще молимся о блаженных и приснопамятных, святейших патриарсех православных, и благочестивых царех, и благоверных царицах, и создателех святаго храма сего (святыя обители сея), и о всех преждепочивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду православных.

Д. Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.

Св. Яко милостив и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Если будет прошение о усопших, диакон или священник читает:

Ектения о усопших

Д Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Д. Еще молимся о упокоении душ усопших рабов Божиих (имя), и о еже простится им всякому прегрешению, вольному же и невольному.

Д. Яко да Господь Бог учинит души их, идеже праведнии упокояются.

Д. Милости Божия, Царства Небеснаго, и оставления грехов их, у Христа бессмертнаго Царя и Бога нашего просим.

Д Господу помолимся.

Л. Господи, помилуй.

Молитва о усопших

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диаволаупразднивый и живот миру Твоему даровавый, Сам, Господи, упокой души усопших раб Твоих (имена) (раба Твоего, рабы Твоея) (имя) в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюду же отбеже болезнь, печаль и воздыхание; всякое согрешение содеянное ими (им, ею) словом, или делом, или помышлением, яко благ и человеколюбец Бог прости; яко несть человек, иже жив будет, и не согрешит. Ты бо един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот и покой усопших раб Твоих (имена), Христе Боже наш, и Тебе славу воссылаем, со безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

Ектения об оглашенных

Д. Помолитеся, оглашеннии, Господеви.

Л. Господи, помилуй.

Д. Вернии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.

Л. Господи, помилуй.

Д Огласит их словом истины.

Л. Господи, помилуй.

Д Открыет им Евангелие правды.

Л. Господи, помилуй.

Д Соединит их Святей Своей Соборней и Апостольстей Церкви.

Л. Господи, помилуй.

Д Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.

Л. Господи, помилуй.

Д Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните.

Молитва об оглашенных

Господи Боже наш, иже на высоких живый и на смиренныя призираяй; иже спасение роду человеческому ниспославый, Единороднаго Сына Твоего и Бога, Господа нашего Иисуса Христа: призри на рабы Твоя оглашенныя, подклоншия Тебе своя выя, и сподоби я во время благополучное бани пакибытия, оставления грехов и одежды нетления, соедини их святей Твоей, соборней и апостольстей Церкви и сопричти их избранному Твоему стаду.

Св. Да и тии с нами славят пречестное и великолепое имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.

Читайте так же:  Молитва Матроны Московская

Д. Елицы оглашеннии, изыдите; оглашеннии изыдите; елицы оглашеннии, изыдите; да никто от оглашенных; елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.

Л. Господи, помилуй.

Молитва верных первая

Благодарим Тя, Господи Боже сил, сподобившаго нас предстати и ныне святому Твоему жертвеннику и припасти ко щедротам Твоим о наших гресех и о людских неведениих; приими, Боже, моление наше, сотвори ны достойны быти, еже приносити Тебе моления и мольбы и жертвы бескровныя о всех людех Твоих; и удовли нас, ихже положил еси в службу Твою сию, силою Духа Твоего Святаго, неосужденно и непреткновенно, в чистем свидетельстве совести нашея, призывати Тя на всякое время и место, да послушая нас, милостив нам будеши во множестве Твоея благости.

Д. Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Л. Господи, помилуй.

Св. Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков.

Д. Паки и паки миром Господу помолимся.

Л. Господи, помилуй.

Молитва верных вторая

Паки, и многажды Тебе припадаем, и Тебе молимся, благий и человеколюбче, яко да призрев на моление наше, очистиши наша души и телеса от всякия скверны плоти и духа, и даси нам неповинное и неосужденное предстояние святаго Твоего жертвенника. Даруй же, Боже, и молящимся с нами преспеяние жития и веры и разума духовнаго: даждь им всегда со страхом и любовию служащим Тебе, неповинно и неосужденно причаститися Святых Твоих Таин, и небеснаго Твоего Царствия сподобитися.

Д. Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Л. Господи, помилуй.

Св. Яко да под державою Твоею всегда хранимы, Тебе славу воссылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Херувимская песнь

Л. Иже херувимы тайно образующе и животворящей Троице трисвятую песнь припевающе, всякое ныне житейское отложим попечение.

Во время херувимской песни диакон кадит св. Престол, алтарь, иконостас, священника и народ.

Служебник (цсл) (11 стр.)

Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.

Еще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных святе́йших патриа́рсех правосла́вных и созда́телех свята́го хра́ма сего́ (аще во обители: святы́я оби́тели сея́), и о всех пре́жде почи́вших отце́х и бра́тиях, зде лежа́щих и повсю́ду, правосла́вных.

Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.

Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих, бра́тии свята́го хра́ма сего́ (аще во обители: святы́я оби́тели сея́).

Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.

Еще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во святе́м и всечестне́м хра́ме сем, тружда́ющихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.

Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.

Молитва прилежнаго моления:

Го́споди Бо́же наш, приле́жное сие́ моле́ние приими́ от Твои́х раб, и поми́луй нас по мно́жеству ми́лости Твоея́, и щедро́ты Твоя́ низпосли́ на ны и на вся лю́ди Твоя́, ча́ющыя от Тебе́ бога́тыя ми́лости.

Возглашение:

Я́ко ми́лостив и человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Аще же будет о усопших приношение, диакон или священник глаголет ектению сию:

Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.

Еще́ мо́лимся о упокое́нии душ усо́пших рабо́в Бо́жиих имярек, и о е́же прости́тися им вся́кому прегреше́нию, во́льному же и нево́льному.

Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.

Я́ко да Госпо́дь Бог учини́т ду́ши их, иде́же пра́веднии упокоя́ются.

Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.

Ми́лости Бо́жия, Ца́рства Небе́снаго и оставле́ния грехо́в их у Христа́, безсме́ртнаго Царя́ и Бо́га на́шего, про́сим.

Лик: Пода́й, Го́споди.

Диакон: Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Священник:

Бо́же духо́в, и вся́кия пло́ти, сме́рть попра́вый и диа́вола упраздни́вый, и живо́т мiру Твоему́ дарова́вый: Сам, Го́споди, поко́й ду́ши усо́пших раб Твои́х, имярек, в ме́сте све́тле, в ме́сте зла́чне, в ме́сте поко́йне, отню́дуже отбеже́ боле́знь, печа́ль и воздыха́ние. Вся́кое согреше́ние, соде́янное и́ми сло́вом, или́ де́лом, или́ помышле́нием, я́ко благи́й человеколю́бец Бог, прости́. Я́ко несть челове́к, и́же жив бу́дет и не согреши́т. Ты бо Еди́н кроме́ греха́, пра́вда Твоя́ пра́вда во ве́ки, и сло́во Твое́ и́стина.

Возглас:

Я́ко Ты еси́ воскресе́ние и живо́т и поко́й усо́пших раб Твои́х, имярек, Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и пресвяты́м и благи́м и животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Таже диакон: Помоли́теся, оглаше́ннии, Го́сподеви.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Ве́рнии, о оглаше́нных помо́лимся, да Госпо́дь поми́лует их.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Огласи́т их сло́вом и́стины.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Откры́ет им Ева́нгелие пра́вды.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Соедини́т их святе́й Свое́й собо́рней и апо́стольстей Це́ркви.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Спаси́, поми́луй, заступи́ и сохрани́ их, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Оглаше́ннии, главы ва́ша Го́сподеви приклони́те.

Лик: Тебе́, Го́споди.

Молитва о оглашенных:

Го́споди Бо́же наш, и́же на высо́ких живы́й и на смире́нныя призира́яй, и́же спасе́ние ро́ду челове́ческому низпосла́вый, Единоро́днаго Сы́на Твоего́ и Бо́га, Го́спода на́шего Иису́са Христа́, при́зри на рабы Твоя́ оглаше́нныя, подкло́ньшия Тебе́ Своя́ выя, и сподо́би я́ во вре́мя благополу́чное ба́ни пакибытия́, оставле́ния грехо́в и оде́жди нетле́ния, соедини́ их святе́й Твое́й собо́рней и апо́стольстей Це́ркви, и сопричти́ их избра́нному Твоему́ ста́ду.

Возглашение:

Читайте так же:  Молитва о примирении семьи

Да и ти́и с на́ми сла́вят пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

И простирает антиминс священник.

Диакон глаголет:

Ели́цы оглаше́ннии, изыди́те.

Аще ли есть вторый диакон, возглашает и той:

Таже паки первый:

Ели́цы оглаше́ннии, изыди́те.

Да никто от оглаше́нных, ели́цы ве́рнии, па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Аще же един есть точию диакон или, аще иерей служит без диакона, тогда глаголет сице:

Ели́цы оглаше́ннии, изыди́те, оглаше́ннии изыди́те, ели́цы оглаше́ннии изыди́те. Да ни кто от оглаше́нных, ели́цы ве́рнии, па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Молитва верных первая:

Благодари́м Тя, Го́споди Бо́же Сил, сподо́бившаго нас предста́ти и ны́не свято́му Твоему́ же́ртвеннику, и припа́сти ко щедро́там Твои́м о на́ших гресе́х и о людски́х неве́дениих. Приими́, Бо́же, моле́ние на́ше, сотвори́ ны досто́йны бы́ти, е́же приноси́ти Тебе́ моле́ния и мольбы́, и же́ртвы безкро́вныя о всех лю́дех Твои́х. И удовли́ нас, и́хже положи́л еси́ в слу́жбу Твою́ сию́, си́лою Ду́ха Твоего́ Свята́го, неосужде́нно и непреткнове́нно в чи́стем свиде́тельстве со́вести на́шея, призыва́ти Тя на вся́кое вре́мя и ме́сто. Да послу́шая нас, ми́лостив нам бу́деши, во мно́жестве Твоея́ бла́гости.

Возглашение:

Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Диакон: Па́ки и па́ки, ми́ром Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Егда священник един служит, сия не глаголет:

О свы́шнем ми́ре и спасе́нии душ на́ших, Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

О ми́ре всего́ мiра, благостоя́нии святы́х Бо́жиих церкве́й и соедине́нии всех, Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

О святе́м хра́ме сем и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих в онь, Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды, Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Лик: Го́споди, поми́луй.

Входит диакон северными дверьми.

Молитва верных вторая:

Па́ки и мно́гажды Тебе́ припа́даем, Тебе́ мо́лимся, Благи́й и Человеколю́бче, я́ко да призре́в на моле́ние на́ше, очи́стиши на́ша ду́ши и телеса́ от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха, и да́си нам непови́нное и неосужде́нное предстоя́ние свята́го Твоего́ же́ртвенника. Да́руй же Бо́же, и моля́щимся с на́ми преспе́яние жития́ и ве́ры и ра́зума духо́внаго. Да́ждь им всегда́ со стра́хом и любо́вию служа́щим Тебе́, непови́нно и неосужде́нно причасти́тися святы́х Твои́х Та́ин и Небе́снаго Твоего́ Ца́рствия сподо́битися.

Возглашение:

Я́ко да под держа́вою Твое́ю всегда́ храни́ми, Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

И отверзаются святыя двери.

Таже, Херувимстей песни певаемей, диакон, прием кадильницу и фимиам вложив, приходит ко священнику, и прием благословение от него, кадит святую трапезу окрест, и олтарь весь, и иконостас, таже священника, лики и люди, глаголет же и 50-й псалом, и тропари умилительныя, елико изволит.

Священник же глаголет тайно

молитву сию:

Исполньшимся же молитве и каждению, священник и диакон, ставше пред святою трапезою, глаголют Херувимскую песнь трижды, по коемждо же скончании, покланяются по единощи.

Молитва прилежного моления

Господи, Боже наш, прилежное сие моление приими от Твоих раб, и помилуй нас, по множеству милости Твоея, и щедроты Твоя низпосли на ны и на вся люди Твоя, чающия от Тебе богатыя милости.
Яко милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну И Святому духу, ныне и присно и во веки веков.

Аминь.
[ В некоторые дни церковного года (кроме двунадесятых и храмовых праздников) за сугубой ектенией читается следующая ектения об усопших, при открытых царских вратах и с кадильницей:

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Гоподи, помилуй. (Трижды; на каждое прошение.)
Еще молимся о упокоении душ усопших рабов Божиих (имена) и о еже проститися им всякому погрешению, вольному же и невольному. Яко да Господь Бог учинит души их, идеже праведнии упокояются. Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов их у Христа, Безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Господи, помилуй.
Священник читает тихо молитву: Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот миру Твоему даровавый! Сам, Господи, покой души усопших раб Твоих (имена) в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание; всякое согрешение, содеянное ими словом, или делом, или помышлением, яко Благий Человеколюбец Бог, прости. Яко несть человек, иже жив будет и не согрешит; Ты бо един токмо без греха, правда Твоя — правда во веки, и слово Твое — истина.
Яко Ты еси воскресение, и живот, и покой усопших раб Твоих (имена), Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.

Аминь.
Царские врата закрываются.]Ектения об оглашенных

Помолитеся, оглашеннии, Господеви.

Господи, помилуй. (На каждое прошение.)
Вернии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их.
Огласит их словом истины.
Открыет им Евангелие правды.
Соединит их Святей Своей, Соборней и Апостольстей Церкви.
Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.
Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните.

Прилежное моление

В греческом чине Божественной литургии Сугубая ектения озаглавлена как «Прилежное моление». Само церковнославянское прилагательное «сугубый» означает двойственный, двойной. К примеру, в Догматике 8-го гласа мы поем: «. Един есть Сын, сугуб естеством, но не ипостасию». Однако ектения сугубая получила такое название, по мнению протоиерея Григория Дьяченко, от «усугубленного, с особенной теплотой души и дерзновением произносимого моления к Господу». В своем объяснении отец Григорий использовал уже русское прилагательное «усугубленный», имеющее и в современном русском языке значение усиленный, превосходящий, а не двойной. Прилежное, усиленное и усердное моление подчеркивает троекратное (а не одиночное) пение хором или народом «Господи помилуй» в ответ на прошения ектении.

Читайте так же:  Молитва Святому Пантелеймону о выздоровлении близкого

«Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем»

«Рцем» — значит скажем, произнесем, вознесем нашу молитву Богу от всей души, от всего сердца, от всего ума — соберем все мысли наши и устремим их только к одному Богу.

«Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй»

«Вседержитель» — греч. «Пантократор». Господь есть Царь всего созданного мира, ангельского и физического. Он Своим Промыслом поддерживает жизнь каждого из нас, помогает нашим благим намерениям, а наши падения, немощи и грехи исправляет и направляет к добрым последствиям.

«Боже отец наших» — так называли Бога ветхозаветные праведники, подчеркивая этим внутриродовую преемственность знания Бога. В христианской Церкви не все могут сказать, что их предки были верующими. Для нас «вера отцов» — это вера святых отцов — праведников, святителей, преподобных. Вера Православная это — «вера отеческая».

«Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй»

«Еще молимся о Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриарсе Кирилле и всей во Христе братии нашей»

Молитва о епископе является неотъемлемой частью любого «прилежного моления».

«Еще молимся о богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте»

Смысл и значение данного прошения соответствует такому же прошению в Мирной ектение (см. статью о Мирной ектенье).

«Еще молимся о братиях наших, священницех, священномонасех и всем во Христе братстве нашем».

Это прошение пришло в современный чин литургии из практики иерусалимских обителей, насельники которых входили в братство Святого Гроба Господня. Именно оно имелось в виду в словах о «всем во Христе братстве нашем». В греческом чине литургии добавляются еще «иеродиаконы и монахи».

«Еще молимся о блаженных и приснопамятных святейших патриарсех православных, и создателех святаго храма сего и о всех прежде почивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду, православных».

Как мы видим, Сугубая ектения содержит достаточно обширное прошение об усопших, что делает не вполне оправданным повседневное включение в чин литургии отдельной заупокойной ектении, предназначенной лишь для специальных заупокойных литургий, совершаемых в храме над гробом почившего. «Приснопамятные» — незабвенные.

Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих, братии и прихожан святаго храма сего.

Милость Божия к человеку — это не просто снисхождение, прощение грехов, а та неоскудевающая благодать Божия, которой только и может жить человек на земле.

Жизнь. В греческом языке православного богословия различаются две жизни: «Зои» — жизнь дарованная Богом Адаму и всему человечеству, жизнь, полнота который исходит от Бога и является общением с ним. «Виос» (или «Биос») — жизнь человечества, потерявшего связь с Богом, живущего автономно, без-божно. И вот в этом прошении, в греческом тексте литургии стоит слово «Зои». Мы просим Господь дал нам «жизнь с избытком» (Ин. 10,10).

Мир. О том что такое настоящий мир см. размышления в статье о Мирной ектенье.

Здравие. Здоровье для современного религиозного человека, наверное, самый главный предмет молитв. Главное — не забывать, что здоровье телесное зависит от здоровья душевного.

Спасение — это наша главная цель.

Посещении — здесь мы просим, чтобы Господь всегда был с нами Своею защитой над нами.

Прощении и оставлении грехов — мы грешим и падаем, но просим Господа помочь нам встать и жить дальше по Его заповедям.

Еще молимся о плодносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от тебе великия и богатыя милости.

Плодоносящие — приносящие в храм дары — все, что необходимо для совершения богослужения и благолепия храма.

Добродеющие — благотворители — безвозмездные жертвователи храма.

Труждающиеся — в церковной древности это члены погребальных братств, которые безвозмездно совершали погребения бездомных и бедных.

Поющие — в древней церковной практике певцы входили в число церковнослужителей и посвящались особым чином. Те, кто сегодня поет в храме должен осознавать всю высоту и ответственность своего служения.

Предстоящие — те, кто сейчас в храме предстоит Богу с усердной молитвой, а не ходит туда-сюда, разговаривает, или мечтает.

В заключение Сугубой ектении священник читает тайную «Молитву прилежного моления»

_______________________
Протодиакон Павел Бубнов, кандидат богословия

Тайные молитвы

Лишь немногие прихожане, молящиеся за Божественной литургией, знают, что далеко не все молитвы, возно­симые в эти минуты в храме, доступны их слуху. Кроме молитвословий, совершае­мых возгласно, то есть вслух, чинопосле­дование включает еще тайные молитвы, произносимые священником про себя. О смысле и истории появления этих молитв беседует Марина Бирюкова с кандидатом богословия, заведующим библейской кафедрой Саратовской православной духовной семинарии, автором учебного пособия «Устав православного богослужения» Алексеем Кашкиным.

— Алексей Сергеевич, прежде всего, давайте поясним читателям, что «тайные» в данном случае не означает «секретные». У Православной Церкви, как известно, есть Таинства, но нет тайн. Любой прихожанин при желании может ознакомиться с текстами тайных священнических молитв и получить, наконец, представление о том или ином богослужении в целом. Но почему все же принято произносить эти молитвы про себя?

Читайте так же:  Сильная молитва в Свой день рождения

— Процесс ухода части молитвословий из слышимых в неслышимые начался примерно в VI веке и закончился в VIII . Это объяснялось охлаждением религиозного чувства и евхаристического рвения в верующих: люди переставали со вниманием слушать длинные молитвы пресвитеров, поэтому молитвы становились тайными. VI веком датируется новелла императора Юстиниана, в которой он резко критикует зарождающуюся практику тайного чтения молитв Литургии. Тем не менее тайное чтение молитв в Церкви закрепилось и сохраняется.

— Значит, тайное произнесение молитв — своего рода икономия, снисхождение к духовной немощи верующих? Это непривычно: мы ведь уже имели достаточно случаев понять, что Церковь, напротив, сшита нам на вырост.

— Да, это уступка. И не единственная. Для примера: молитва Ефрема Сирина за великопостными службами когда-то совершалась с шестнадцатью земными поклонами, а теперь лишь с четырьмя. Все каноны на утрене когда-то принято было петь, теперь же мы поем лишь ирмосы и катавасии. Церковь идет навстречу людям, которым не под силу слишком напряженный и непрерывный духовный труд.

— Много ли теряют верующие, которым этот пласт богослужения — тайные молитвы — совершенно неизвестен?

— Все ли богослужения сопровождаются тайными молитвами?

— Не все. Часовые службы (кроме собственно часов, к этой категории относятся повечерие и полунощница) тайных молитв в своих последованиях не содержат. В вечерне и утрене их немного. Чинопоследование вечерни содержит семь светильничных молитв и одну молитву главопреклонения. Светильничные молитвы читаются священником во время предначинательного 103-го псалма: священник символически изображает Адама, потерявшего Рай и испрашивающего теперь милости и прощения Божиего: «Господи, да не яростию Твоею обличиши нас, ниже гневом Твоим накажеши нас, но сотвори с нами по милости Твоей, врачу и исцелителю душ наших…» На утрене, во время второй части шестопсалмия, священник, стоящий лицом к Царским вратам, читает двенадцать утренних молитв: если определить их содержание сжато, то это просто утренняя молитва любого христианина. И священник в эти минуты молится как наш представитель, он за всех нас произносит эти молитвы перед Царскими вратами.

А вот за Божественной литургией священник читает много тайных молитв. Вот почему внешне (без учета тайных молитвословий) это центральное богослужение Церкви выглядит гораздо проще, чем оно есть на самом деле.

Литургия оглашенных содержит краткие молитвы антифонов: «Господи Боже наш, Егоже держава несказанна и слава непостижима, Егоже милость безмерна, человеколюбие неизреченно, Сам, Владыко, по благоутробию Твоему призри на ны и на святый храм сей и сотвори с нами и молящимися с нами богатыя милости…» Возглас «Яко благ и человеколюбец Бог еси…» — это продолжение тайной молитвы третьего антифона «Иже общия сия и согласныя даровавый нам молитвы…».

Уже после малого входа, во время пения тропарей и кондаков священник тайно читает молитву, предваряющую пение Трисвятого (Святый Боже, Святый Крепкий…»); это прошение ко Господу, чтобы Он принял от нас «Трисвятую песнь» так же, как Он принимает ее от Ангелов; мы дерзаем сравнивать себя с Небесными Силами: «…прими и от уст нас грешных Трисвятую песнь и посети ны благостию Твоею…».

Тайная молитва читается священником и перед чтением Евангелия; он просит о том, чтоб прочитанное в храме Евангелие осталось в сердцах, чтобы чтение не было бесплодным: «Возсияй в сердцах наших, человеколюбче Господи, Твоего боговедения нетленный свет…»

Во время прошения сугубой ектении «Помилуй нас, Боже» читается молитва прилежного моления: «Господи Боже наш, прилежное сие моление прими от Твоих раб, и помилуй нас по множеству милости Твоея, и щедроты Твоя ниспосли на ны и на все люди Твоя, чающия от Тебе богатыя милости».

— А почему в тайных молитвах везде «мы», «нам», «нас»? Священник ведь молится про себя, один, мы даже не слышим.

— Это напоминает нам о том, что когда-то все эти молитвы читались вслух, и сейчас мы, церковный народ, призваны к соучастию в них. Тем важнее для нас их знать. Единственная молитва, читаемая от первого лица в единственном числе,— та, которую священник читает до великого входа — во время «Херувимской песни» — «Никтоже достоин…». Здесь священник молится только о себе. Служение Богу, предстояние Ему настолько высоко, что иерей, грешный человек, недостоин совершать «великое и страшное и самим Небесным Силам», и потому он просит Господа: «Сподоби принесенным Тебе быти мною, грешным и недостойным рабом Твоим, Даром сим. Ты бо еси Приносяй и Приносимый, и Приемляй и Раздаваемый». Это очень красивая антиномия, она говорит о том, что Господь, давший нам все, Сам приносит Себя в жертву.

— Есть ведь и тайная молитва об оглашенных — как бы на границе между Литургией оглашенных и Литургией верных…

— Да, священник читает ее про себя, в то время как диакон провозглашает «Оглашенныя, главы ваши Господеви приклонити…»: «Призри на рабы Твоя оглашенныя, подклоньшия Тебе выи своя и сподоби я (их) во время благополучной бани пакибытия» (т. е. Крещения).

Дальше — молитва во время просительной ектении перед «Символом веры». Именно в ней начинается призывание Святого Духа. В Литургии Василия Великого она длинней, чем в Литургии Иоанна Златоуста, и изобилует ссылками на ветхозаветные образы: священник просит Бога принять Бескровную Жертву, как Он принимал жертвы ветхозаветных праведников: «якоже приял еси Авелевы дары, Ноевы жертвы, Авраамова всеплодия, Моисеева и Ааронова священства, Самуилова мирная».

Читайте так же:  Богородичен текст молитвы что это

— И, наконец, Евхаристический канон…

— Когда пресвитер возглашает «Благодарим Господа», а хор поет «Достойно и праведно есть…» — читается первая, благодарственная часть тайной молитвы Евхаристического канона «Достойно и праведно Тя пети». В ней перечисляются все действия Бога, начиная с сотворения мира и кончая ниспосланием Духа Святого. Далее, когда хор поет «Свят, Свят, Свят…», священник читает вторую часть этой молитвы — «С сими и мы блаженными силами», где происходит переход от благодарения к воспоминанию истории Искупления: «Иже мир Твой так возлюбил еси, якоже Сына Твоего Единородного дати, да всяк веруяй в Него не погибнет, но имать живот вечный». И завершается эта молитва тем, что Господь Иисус Христос «прием хлеб во святыя Своя и пречистыя и непорочныя руки, благодарив и благословив, освятив, преломив, даде святым Своим учеником и апостолом, рек…». Это то, что мы не слышим, а дальше мы слышим: «Приимите, ядите. Сие есть Тело Мое…». Это установительные слова Евхаристии.

После установительных слов и после «Твоя от Твоих…», когда хор поет «Тебе поем, Тебе благословим, Тебе благодарим…» — священник читает молитву, которая называется «эпиклеза» — призвание Святого Духа: «Еще приносим Тебе словесную сию и безкровную службу, и просим, и молим, и мили ся деем (смягчаем свои сердца, делая себя “милыми”), ниспосли Духа Твоего Святаго на ны и на предлежащия Дары сия».

Дальше — две молитвы: о тех, кто будет причащаться Святых Даров («Якоже быти причащающим- ся во трезвение души, во оставление грехов, в приобщение Святаго Твоего Духа…»), и о «иже в вере почивших праотцех, отцех, патриарсех, пророцех, апостолех, проповедницех, евангелистех, мученицех, воздержницех и о всяком дусе праведнем в вере скончавшемся». Эта молитва переходит в возглас «…изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней Славной Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии».

— Тайное произнесение молитв — это ведь вопрос в Церкви чрезвычайно дискуссионный, он обсуждается…

— Да, многие богословы и литургисты говорят — было бы хорошо, если бы все молитвы читались возгласно. Но здесь нужно, наверное, согласиться с мнением архимандрита Киприана (Керна) о том, что к возгласному произношению всех молитвословий Литургии надо стремиться, но это не может быть решением только одного отдельно взятого пресвитера; поменять практику совершения Божественной литургии — это требует решения общецерковного, решения высшей церковной власти. Самочиние в Церкви всегда опасно, даже если исходит из благой идеи.

Отрывок из книги «Благословенно Царство»,
Кашкин А. С., Бирюкова М. А. — Саратов: Изд-во Саратовской митрополии, 2015.

69. Господи, претвори заботы мои в моления

69. Господи, претвори заботы мои в моления

Рабы ленивые! Вот что говорит Господь живота и Победитель смерти:

можете ли рост свой увеличить хотя бы на локоть? Можете ли хоть один волос на себе белым или черным сделать? Если и сего не можете, что же о большем печетесь?

Хозяин, рабов нанимающий, дает им ниву, и орудия, и пищу. Кольми же Отец ваш Небесный рабов своих одаривает!

Рабы ленивые, Господь вам дает силу служить, так что не вы служите, но Господь через вас служит.

Если бы могли вы одну единственную службу без Бога сослужить, были бы боги, и Бога бы не было. Если бы могли, отняв жизнь одну — единственную, воскресить умершего без присутствия Божия, были бы вы боги, и Бога бы не было.

Когда завершите службу свою, Господь завершил службу Свою, вы же рабы ленивые.

Сказал я ногам своим: не своей силой вы ходите, и рукам: не своей силой созидаете, нервам сказал: не своей силой чувствуете, и сказал уму своему: не своей силой мыслишь.

Вся осторожность моя не может жизнь мне сохранить и в одной — единственной ночи непроглядной. И весь труд жизни моей не даст мне и одного дневного пропитания.

И хлебу сказал я: не ты питаешь меня, но Тот, Который соделал тебя питающим. И воде сказал: не ты поишь меня, но Тот, Который с тобою в меня входит невидимо. И сказал свету: не ты светишь мне, но Тот, у Кого заимствуешь.

Чада земные, все вы рабы ленивые.

Стихии природные, все вы рабы ленивые. И вы, светила небесные, все вы рабы ленивые. Всуе служение ваше, если не служит Некто, Кто вас сильнее.

Ложны обещания ваши, если не исполнит их Некто, Кто вас щедрее.

Все заботы ваши словно терние, что сами на пути своем сеете. Не вызовут они ни капли дождевой, но сделают засуху засушливей. Не прибавляют они жизни, но множат немощи.

Рабы ленивые, в молитвы обратите заботы свои, как лед обращается в воду бегущую, и пожнете жатву нежданную. Молитесь Господину жатвы и тогда познаете, сколь заботы ваши были напрасны и погибельны.

Что пользы свирели беспокоиться о том, запоет ли? Не произведет забота ее ни звука единого, пока играющий не приложит к ней уст своих.

Почитайте себя ничем, не ищите прав себе — и все вам приложится.

И когда исполнять станете и познаете, будете уже не рабами ленивыми, а вестниками и сынами Отца и облечет вас Отец в злато и порфиру славы Своей.

Молитва прилежного моления
Оценка 5 проголосовавших: 1

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here